vrijdag 9 oktober 2015

Mijn inleefweek begint al met schulden ...

Logo nationale loterij





Inleven in armoede.
Het zou niet makkelijk zijn.


Dat wist ik al op voorhand. Maar dat ik er zo snel mee geconfronteerd zou worden?

Op mijn werk spelen we met een paar collega's met de Lotto mee. Om de 6 à 7 weken een bedrag van +/- 17 euro. Eigenlijk nooit bij stil gestaan en gewoon gaan betalen... tot vandaag:
  • Is die periode al voorbij? nooit nagekeken. 
  • Met welke cijfers hebben we gespeeld? nooit nagevraagd.
  • Wat was de uitslag? Ik zou het niet weten, want ik weet niet waar je die cijfers kan vinden. 
Dit besef ik nu pas. En op zich is dat helemaal niet zo erg, want ik hoef daar niet van wakker te liggen... tot vandaag:
We hadden 100 euro gewonnen en moesten maar 11 euro betalen. "Geen probleem," dacht ik.  "Oeps, niet genoeg geld bij!" En maandag start die inleefweek..."Wel een probleem dus!"
Enfin, ik heb de collega die het geld verzamelt verwittigd en ook meteen de andere Lotto-spelers. Binnen de minuut kreeg ik een mail: "Ik zal het wel voorschieten. Betaal mij de week daarna maar terug."

Het is hartverwarmend hoe spontaan en snel er hulp aangereikt werd. Superlief! Het bleef niet bij één reactie. Er waren er nog ... .
Maar mijn week begint dus niet goed! Maatschappelijk assistenten van het OCMW zouden niet blij zijn, als ik dat kom vertellen. De week is nog niet begonnen en ik zit al met schuld!
Het geeft me toch wel een beetje een dubbel gevoel: blij dat het is opgelost en dat er zo'n behulpzame mensen zijn, maar toch ... het verschuift het probleem.

"Samen creëren we kansen" Yea right!!


Volgende Blogg over:

Een ander dilemma: Uitgaven die wekelijks terug komen en die ik niet kan (of durf) te blokkeren: de poetsvrouw, de (kostelijke) vrijetijdsbesteding van mijn dochter, ...  Zelfs niet voor één week???

3 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Bedankt voor je reactie. Ik ben Patricia en ik kom bij Ons Gedacht, de vereniging waar armen het woord nemen. Mocht ik in jouw plaats zijn, zou ik de Lotto een weekje overslaan. Het lijkt erop dat je heel goede vrienden hebt, die je kunnen helpen. Ikzelf heb geen netwerk, waarop ik financieel kan terugvallen. En dat is voor veel mensen in armoede zo.

    Het is in ieder geval fijn dat je je zo inzet. Hopelijk kom je deze week zonder kleerscheuren door! :-) Succes!

    Groetjes,

    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Patricia. Die Lotto vind ik eigenlijk ook een 'domme' uitgave. Waarom doet een mens zoiets? bezweken onder 'groepsdruk' en omdat je hier toch een sprankeltje hoop en ontspanning mee hebt? ...
      Ik heb hier vooral ook uitgeleerd dat mensen je willen verder helpen, maar dat ze je eigenlijk niet helpen door het te betalen in uw plaats. Dat is problemen voor je uit schuiven...
      Ik snap echter wel dat dat de dag van vandaag heel moeilijk is om je nooit te laten vangen. Onze maatschappij is heel materialistisch ingesteld en mensen zijn niet snel tevreden met wat ze hebben. We willen altijd meer en meer, terwijl we eigenlijk content moeten zijn en proberen gelukkig te zijn met de mensen rondom ons.
      SAMEN DINGEN DELEN! dat lijkt me een goed alternatief. :-)

      Verwijderen
  2. Hallo,

    Inderdaad, het is fijn dat u inziet dat de lotto geen noodzakelijke uitgave moet zijn. Naar mijn mening is de lotto een luxe uitgave. Er zijn elke dag mensen die moeten worstelen om de eindjes aan elkaar te knopen. Ik ben blij dat u via de deelname aan de inleefweek inziet dat het leven in armoede zeer moeilijk is.

    Groetjes

    Patricia
    Ons Gedacht

    BeantwoordenVerwijderen